Deze begeleiding is voor gemotiveerde leerlingen! Wij verwachten van de leerling dan ook een inspanningsverplichting.
Huiswerkbegeleiding zoals u gewend bent met wat extra's, in de vorm van het online pakket van SLiM, leren leren en plannen. Dit programma is ontwikkeld door Pauline Jonker.
Het kost uw kind 30 tot 60 minuten per week om hier tijdens de huiswerkbegeleiding aan te werken. Natuurlijk onder toezicht van ons.
Na deze 3 maanden zou u kind alleen verder kunnen...
Mocht dit toch niet gewenst zijn, dan kunnen we doorgaan met de gewone huiswerkbegeleiding.
SLiM, leren leren en plannen!
Dit (online) programma van 3 maanden is ontwikkeld voor alle middelbare scholieren die willen leren hoe ze snel, leuk en efficiënt kunnen studeren, zodat ze passende cijfers halen en ook nog tijd overhouden voor hobby's, vrienden, familie, ontspanning en/of een bijbaantje. Je leert om te plannen & leren op een manier die bij jou past. Je krijgt door dit programma te volgen betere resultaten, meer zelfvertrouwen, zelfredzaamheid, verantwoordelijkheid (jij zit achter het stuur), motivatie en minder stress in huis. Dat betekent minder zeurende ouders.
In deze 3 maanden leert je kind:
Het SLiM leren leren en plannen programma bestaat uit:
De visuele wijze waarop de lesstof wordt aangeboden past bij de manier waarop leerlingen in deze tijd leren. Het geleerde wordt direct in de praktijk toegepast. De lessen kunnen in eigen tempo worden gevolgd en zijn daardoor eenvoudig in te passen binnen de huiswerkbeleiding.
Het starten met deze training kan op elk gewenst moment in het schooljaar.
Programma zier er als volgt uit:
Week 1: De beginsituatie
Waar staat je kind aan het begin van het programma? Welke voorwaarden zijn er nodig om te kunnen leren? Hoe zit het met de plek waar huiswerk wordt gemaakt?
Week 2: Mindset en doelen stellen
Informatie over verschillende mindsets en hoe je deze kunt veranderen. Je kind gaat aan de slag met het stellen van doelen en maakt een plan om dit doel te bereiken.
Week 3: Plannen
Je kind keert om een langetermijnplanning, een weekplanning en een dagplanning te maken.
Week 4: Leerstrategieën
Je kind leert welke leerstrategieën het beste bij hem/haar passen.
Week 5: Actief leren en samenvatten
Je kind leert hoe je actief kunt leren en hoe je kunt samenvatten met een handig stappenplan.
Week 6: Mindmappen en woordjes leren
Deze week gaan we aan de slag met mindmappen. Je kind leert waarom dit handig en hoe je er één maakt. Ook laat ik manieren zien om woordjes te leren; je kind kiest de methode die het beste bij hem/haar past.
Week 7: Concentratie en discipline
Hoe is het met de concentratie van jouw kind? Je kind leert hoe hij/zij de concentratie kan verbeteren.
Week 8: Hoe gaat het?
Deze week kijken we naar de doelen die je kind bij de start gesteld heeft. Hoe gaat het nu en hoe gaan we de komende weken verder?
Week 9: Leren voor een toets
De laatste belangrijke dingen voor het leren van een toets. Het leggen van verbanden en hoe weet je nou of je de lesstof goed genoeg kent?
Week 10: Na de toets
Je kind leert reflecteren op hoe het leren voor de toets en het maken van de toets zelf gegaan is. Wat ging goed en wat kan de volgende keer anders?
Week 11: Toepassen
Je kind heeft de afgelopen weken heel veel informatie gekregen en dingen uitgeprobeerd. Nu gaan we het geleerde toepassen.
Week 12: Doelen evalueren en hoe verder?
We gaan evalueren hoe het de afgelopen periode is gegaan en of de doelen behaald zijn. Ook kijken we vooruit. Je kind maakt een plan voor de komende tijd.